Concerten
Agenda
Najaarsprogramma 2024
Vrijdag 15 november | 20.15 uur | H.H. Franciscus en Clarakerk, Delft
Zaterdag 16 november | 20.15 uur | H. Antonius Abtkerk, Den Haag
Programma
Mis nr. 2 in G, D 167 – Franz Schubert
Intermezzo uit de suite voor strijkers, opus 1 – Carl Nielsen
Schicksalslied, op. 54 – Johannes Brahms
Humoreske voor blaaskwintet – Alexander von Zemlinsky
Psalm 42, ‘Wie der Hirsch schreit’ op. 42 – Felix Mendelssohn
Uitvoerenden
Haags Toonkunstkoor
Ars Musica Orkest
o.l.v. Patrick van der Linden
Solisten
Nanette Mans – sopraan
Marco Pedreira Marques Ferreira – tenor
Lars Klamer – bas
Prijzen
€ 30 / € 15 < 27 jr en Ooievaarspas
Inclusief pauzedrankje en programmaboekje
Dit programma voeren wij tevens uit als benefietconcert op woensdag 30 oktober 2024 in de Gedächtniskirche in Berlijn.
Achtergrondinformatie concert
Het najaarsprogamma staat in het teken van de Romantiek; een stijlperiode waaraan de drie grote componisten Mendelssohn, Schubert en Brahms ieder op hun eigen kenmerkende wijze met betoverende muziek invulling hebben gegeven.
PSALM 42, ‘Wie der Hirsch schreit’, opus 42 (1837)
Psalmteksten inspireerden Mendelssohn gedurende zijn gehele scheppende periode. Van de vijf grote psalmcantates die hij schreef is Wie der Hirsch schreit – op Luthers Duitse vertaling van Psalm 42 – voor gemengd koor, solisten en orkest, met zeven delen de meest uitgebreide; ook de meest welluidende en Mendelssohns eigen favoriet. Het werk werd grotendeels geschreven tijdens Mendelssohns huwelijksreis en ademt puur geluk en een diep geloof in het goede.
MIS nr. 2 in G, D 167 (1815)
Franz Schubert was pas 18 jaar oud toen hij deze korte mis in een week tijd schreef. Het was zijn tweede en tevens kortste mis. Ook zou het zijn bekendste en meest geliefde mis worden. In de originele partituur valt op hoe weinig wijzigingen er door Schubert zijn aangebracht. Oorspronkelijk was het een ‘missa brevis’ voor koor, solisten en slechts een aantal strijkers en orgel. Later voegde hij hier nog twee trompetten en pauken aan toe en pas na zijn dood kwamen er door toedoen van zijn broer Ferdinand nog hobo’s en fagotten bij.
SCHICKSALSLIED, opus 54 (1868-1871)
Velen associëren de muziek van Brahms met herfstachtige weemoed, waarbij veel van zijn tijdgenoten hem vooral waardeerden vanwege zijn meer doorwrochte kamermuziek en symfonieën. Hij schreef echter ook talloze liederen en koorwerken, die zeker zo mooi zijn. Soms lijkt het alsof we hier een glimp van de ware Brahms kunnen opvangen, want de teksten die hij koos gaan vaak over fundamentele levensvragen. Het Schicksalslied (Lied van het Lot) – geschreven op Hölderlins gedicht Hyperion’s Schicksalslied – is daar bij uitstek een voorbeeld van.
Koop hier uw kaarten voor 15 en 16 november
Vooruitblik concerten 2025
zo 25 mei 2025
Magnificat – John Rutter
H. Antonius Abtkerk Den Haag
medewerking aan jubileumconcert Musica
27 september 2025
Messa da Requiem – Giuseppe Verdi
6 december 2025
Weihnachtsoratorium – Johann Sebastian Bach
Eerdere concerten
Cantata Ecologica | S. Hoogenberk
A Child of Our Time | M. Tippett
20 april 2024
Requiem | M. Duruflé
Requiem | G. Fauré
Cantique de Jean Racine | G. Fauré
18 november 2023
Matthäus-Passion | J.S. Bach
2 april 2023
Wat onze bezoekers zeggen
‘Al jaren bezoek ik de concerten van het Haags Toonkunstkoor. Of het koor nu een klassieker uitvoert of een moderner stuk, iedere keer word ik weer geraakt door de prachtige klanken. Als je het live hoort, voel je de muziek echt binnenkomen. Daarnaast is het leuk om muziek te ‘zien’: de samenwerking tussen zo’n 100 koorleden, het orkest, de dirigent, de solisten. Er gebeurt van alles, het is echt een belevenis. Inmiddels weet ik dat een concert van het Haags Toonkunstkoor garant staat voor een heerlijke middag of avond.’
‘Ik heb iets met muziek. Het gaat me aan het hart dat zoveel culturele instanties worstelen om hun voortbestaan. Het zou toch zonde zijn als we niet meer kunnen genieten van al die mooie koorwerken? Daarom geef ik het Haags Toonkunstkoor graag een steuntje in de rug met een jaarlijkse donatie. Ik weet dat mijn bijdrage goed terechtkomt: de concerten zijn uitstekend georganiseerd en de kwaliteit van de uitvoering is erg hoog. Leuk om in de zaal te zitten, te genieten en te weten dat ik dat mede mogelijk heb gemaakt.’