Concerten

Agenda

concertposter Matthäus-Passion van het Haags Toonkunstkoor

Najaarsprogramma 2024

Woensdag 30 oktober | Gedächtniskirche, Berlijn
Vrijdag 15 november | H.H. Franciscus en Clarakerk, Delft

Zaterdag 16 november | H. Antonius Abtkerk, Den Haag

Programma

Psalm 42, ‘Wie der Hirsch schreit’ op. 42 – Felix Mendelssohn
Schicksalslied, op. 54 – Johannes Brahms
Mis nr. 2 in G, D 167 – Franz Schubert

Uitvoerenden

Haags Toonkunstkoor
Ars Musica Orkest
o.l.v. Patrick van der Linden

Solisten

Nanette Mans – sopraan
overige solisten n.t.b.

Prijzen

Nog niet bekend

Achtergrondinformatie concert

Het najaarsprogamma staat in het teken van de Romantiek; een stijlperiode waaraan de drie grote componisten Mendelssohn, Schubert en Brahms ieder op hun eigen kenmerkende wijze met betoverende muziek invulling hebben gegeven.

PSALM 42, ‘Wie der Hirsch schreit’, opus 42 (1837)

Psalmteksten inspireerden Mendelssohn gedurende zijn gehele scheppende periode. Van de vijf grote psalmcantates die hij schreef is Wie der Hirsch schreit –  op Luthers Duitse vertaling van Psalm 42 – voor gemengd koor, solisten en orkest, met zeven delen de meest uitgebreide; ook de meest welluidende en Mendelssohns eigen favoriet. Het werk werd grotendeels geschreven tijdens Mendelssohns huwelijksreis en ademt puur geluk en een diep geloof in het goede.

MIS nr. 2 in G, D 167 (1815)

Franz Schubert was pas 18 jaar oud toen hij deze korte mis in een week tijd schreef. Het was zijn tweede en tevens kortste mis. Ook zou het zijn bekendste en meest geliefde mis worden. In de originele partituur valt op hoe weinig wijzigingen er door Schubert zijn aangebracht. Oorspronkelijk was het een ‘missa brevis’ voor koor, solisten en slechts een aantal strijkers en orgel. Later voegde hij hier nog twee trompetten en pauken aan toe en pas na zijn dood kwamen er door toedoen van zijn broer Ferdinand nog hobo’s en fagotten bij.

SCHICKSALSLIED, opus 54 (1868-1871)

Velen associëren de muziek van Brahms met herfstachtige weemoed, waarbij veel van zijn tijdgenoten hem vooral waardeerden vanwege zijn meer doorwrochte kamermuziek en symfonieën. Hij schreef echter ook talloze liederen en koorwerken, die zeker zo mooi zijn. Soms lijkt het alsof we hier een glimp van de ware Brahms kunnen opvangen, want de teksten die hij koos gaan vaak over fundamentele levensvragen. Het Schicksalslied (Lied van het Lot) – geschreven op Hölderlins gedicht Hyperion’s Schicksalslied – is daar bij uitstek een voorbeeld van.

Eerdere concerten

Cantata Ecologica | S. Hoogenberk
A Child of Our Time | M. Tippett
20 april 2024

Requiem | M. Duruflé
Requiem | G. Fauré
Cantique de Jean Racine | G. Fauré
18 november 2023

Matthäus-Passion | J.S. Bach
2 april 2023

Wat onze bezoekers zeggen

‘Al jaren bezoek ik de concerten van het Haags Toonkunstkoor. Of het koor nu een klassieker uitvoert of een moderner stuk, iedere keer word ik weer geraakt door de prachtige klanken. Als je het live hoort, voel je de muziek echt binnenkomen. Daarnaast is het leuk om muziek te ‘zien’: de samenwerking tussen zo’n 100 koorleden, het orkest, de dirigent, de solisten. Er gebeurt van alles, het is echt een belevenis. Inmiddels weet ik dat een concert van het Haags Toonkunstkoor garant staat voor een heerlijke middag of avond.’

‘Ik heb iets met muziek. Het gaat me aan het hart dat zoveel culturele instanties worstelen om hun voortbestaan. Het zou toch zonde zijn als we niet meer kunnen genieten van al die mooie koorwerken? Daarom geef ik het Haags Toonkunstkoor graag een steuntje in de rug met een jaarlijkse donatie. Ik weet dat mijn bijdrage goed terechtkomt: de concerten zijn uitstekend georganiseerd en de kwaliteit van de uitvoering is erg hoog. Leuk om in de zaal te zitten, te genieten en te weten dat ik dat mede mogelijk heb gemaakt.’