Achtergronden

200 jaar HTK (1829 – 2029): hoe het ooit begon

Over een aantal jaren viert het Haags Toonkunstkoor zijn 200-jarig jubileum. Hiermee is het zeker het oudste koor in Den Haag. Hoe is het ooit begonnen? Dit artikel gaat het over het prille begin: 1829 en de eerste jaren hierna. Wie waren de initiatiefnemers van de oprichting en hoe ging dat? Wat waren de drijfveren van de initiatiefnemers? En hoe waren de eerste concerten?

HTK in de Tweede Wereldoorlog

Toen de coronamaatregelen in het voorjaar het Bevrijdingsconcert ter gelegenheid van 75 jaar Vrijheid niet doorging, rees de vraag: hoe kwam het Haags Toonkunstkoor door de Tweede Wereldoorlog? De coronatijd van 2020 was bijzonder, maar nog tamelijk overzichtelijk vergeleken met de oorlogsjaren. Oud-voorzitter Gerard van Egmond ging op onderzoek en vond stukken over een dirigent die zich bij de Duitsers onmogelijk had gemaakt, las over de grote populariteit van het koor en over de onmogelijkheid om te zingen in de hongerwinter.

Thema Vrede & Recht kenmerkt de identiteit van het HTK

Sinds 2012 mag Den Haag officieel Vrede en Recht als wapenspreuk dragen omdat de stad zich al meer dan honderd jaar inzet voor het internationaal recht. Al een paar jaar daarvóór zag het Haags Toonkunstkoor de kansen die dit thema biedt als rode draad door het concertprogramma.

Mare Liberum

We voeren niet alleen bestaande composities uit, maar dragen ook actief bij aan de vernieuwing van eigentijds koorrepertoire. In 2009 vond de wereldpremière plaats van Mare Liberum van Roel van Oosten, een compositie die hij schreef in opdracht van ons koor. In 2013 voerden wij het nogmaals uit ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Vredespaleis en brachten we het tevens uit op cd.

Lees hier het volledige artikel

Beluister en koop hier de cd