Slider4_Background

OVER ONS

Historie Haags Toonkunstkoor

Het Haags Toonkunstkoor is opgericht in 1829 en is daarmee het oudste koor van Den Haag. De toenmalige koning (Willem I) wenste de beoefening van kunsten, wetenschappen en nijverheid onder de bevolking te bevorderen. Zo ook de zangkunst. Onder de paraplu van de ‘Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst’ zijn koren en orkesten opgericht, waarvan ons koor de Haagse afdeling is. Ook Rotterdam, Utrecht, Arnhem en Dordrecht kennen Toonkunstkoren en -orkesten. We zijn er trots op dat we inmiddels uitgegroeid zijn tot een begrip in Den Haag en daarbuiten.

Tot op de dag van vandaag heeft het koor als doelstelling om koormuziek voor een breed publiek toegankelijk te maken. Wij zetten ons in voor een breed repertoire. Wij brengen niet alleen de prachtige koorcomposities uit vroeger tijden, maar laten ons publiek ook kennismaken met modernere werken uit de 20e en 21e eeuw.

 

Het Haags Toonkunstkoor is een algemeen nut beogende instelling (ANBI); zie voor verdere relevante gegevens de contactpagina.

 

Beschermvrouwe: Pauline Krikke, burgemeester van Den Haag

Wil je meer zien? Bekijk onze foto’s, volg onze verhalen en laatste concerten via de volgende kanalen:

Mare Liberum

We voeren niet alleen bestaande composities uit, maar dragen ook actief bij aan de vernieuwing van eigentijds koorrepertoire. In 2009 vond de wereldpremière plaats van Mare Liberum van Roel van Oosten, een compositie die hij schreef in opdracht van ons koor. In 2013 voerden wij het nogmaals uit ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Vredespaleis en brachten we het tevens uit op cd.

Vereniging

Wij besteden veel aandacht aan de verbindende factor van ons koor. Voor onze leden vormt het ontmoeten van elkaar in de pauze en de borrel na afloop van de repetities een belangrijk onderdeel van het lidmaatschap van het Haags Toonkunstkoor. We zijn een actieve vereniging. Veel leden dragen vanuit hun affiniteit of professionele expertise vrijwillig bij om de activiteiten van het koor tot een succes te maken. Deze betrokkenheid is kenmerkend voor onze vereniging en is een groot goed dat we koesteren.

Toekomst

Dat er in de culturele sector steeds minder financiële middelen beschikbaar zijn, gaat ook niet ongemerkt aan ons koor voorbij. Meer dan ooit wordt een beroep gedaan op onze creativiteit en ons ondernemerschap om onze concerten te kunnen blijven geven zonder in te leveren op kwaliteit en sfeer. Zo zoeken we steeds naar nieuwe samenwerkingsverbanden en mogelijkheden voor fondsenwerving om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van subsidies.

Wij hebben een duidelijk geformuleerde visie op de toekomst van het koor. Het is onze overtuiging dat wij vanuit onze doelstelling, onze kwaliteitsgerichtheid en door de grote betrokkenheid van onze leden onze toegevoegde waarde kunnen blijven aantonen voor zowel bestaande als toekomstige leden, samenwerkingspartner en publiek.

Onze professionele begeleiding

161113-daan-admiraal-7

Dirigent

Daan Admiraal voltooide zijn studie hobo aan het Conservatorium van Amsterdam. Zijn eerste orkestervaring deed hij tijdens zijn studie op in het Concertgebouworkest en hij was van 1971 tot 1974 solo-hoboïst in het Gelders Orkest in Arnhem. Orkest- en koordirectie studeerde hij aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waarna hij nog enige tijd privé studeerde bij de vermaarde Russische dirigent Kirill Kondrasjin.

Daan was van 1993 tot 2008 dirigent en artistiek leider van Toonkunst Rotterdam. In 2009 werd hij dirigent van het Haags Toonkunstkoor. Daarnaast is hij dirigent van twee universiteitsorkesten: het VU-Orkest (Vrije Universiteit in Amsterdam) en Krashna Musika (Technische Universiteit Delft). Deze nemen onder de amateurorkesten in Nederland een vooraanstaande plaats in. Tevens dirigeert hij het VU-Kamerorkest en Symfonieorkest De Philharmonie.

De sterke chemie tussen Daan en ons koor en de samenwerking met een aantal van zijn orkesten zijn inmiddels belangrijke succesfactoren gebleken. Niet alleen hebben we als koor een sterke ontwikkeling doorgemaakt de afgelopen jaren; we hebben ook stukken uit kunnen voeren die zonder Daan als grote gemene deler niet mogelijk – of in ieder geval een stuk ingewikkelder – geweest zouden zijn.

Interview met Daan (Akkoord Magazine, mei 2012)
menno

Pianist

Menno Boogaard begon zijn pianostudie op negenjarige leeftijd. In hetzelfde jaar maakte hij zijn publiek debuut met een uitvoering van een pianoconcert van Mozart. Later studeerde hij piano aan de conservatoria van Amsterdam en Utrecht. Tijdens zijn opleiding specialiseerde hij zich als begeleider van zangers, instrumentalisten en ensembles.

Als begeleider heeft hij verschillende radio optredens verzorgd, werkte als repetitor mee aan verscheidene opera- en musicalproducties en is werkzaam als co-repetitor bij diverse koren, waaronder sinds 2005 het Haags Toonkunstkoor. Verder is hij regelmatig te gast als begeleider bij koren als het Residentie Bachkoor en Toonkunst Utrecht.

Menno is ook actief als schrijver over muziek. Hij studeerde filosofie in Amsterdam en Leiden. In de afgelopen jaren is een aantal artikelen van zijn hand gepubliceerd in Engeland, het meest recent in het toonaangevende Oxford Postgraduate Journal en eerder in een gezamenlijke publicatie met onder andere de vooraanstaande Britse filosoof Roger Scruton.

 

Menno solist in The Rio Grande (november 2016)


Stéphanie

Bestuurslid

‘We werken continu aan het verbeteren van onze muzikale prestaties’

‘Het is mooi om te zien hoe het koor zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. We zingen nu stukken die vroeger niet binnen ons bereik lagen. Daar heeft onze dirigent een belangrijke rol in gespeeld. Samen met hem bepalen we de concertagenda en streven we bewust naar groei. Ook besteden we veel aandacht aan stemtesten, aanwezigheid bij repetities en uitstraling. We zijn ambitieus, maar zonder dat dit ten koste gaat van de sfeer binnen het koor. En het geeft zoveel voldoening als we na een concert van bezoekers horen hoezeer ze genoten hebben.’